Plánování výkonnosti
Dlouhodobá výkonnost
01.02.2014 19:10
Dlouhodobé budování výkonnosti v tenise (u?:) – jednotlivé tréninkové stupně a nejdůležitější tréninkové principy
Postupné budování výkonnosti – pokud má být toto budování úspěšné, musí vycházet ze znalostí o biologickém růstu, nutné tedy je přizpůsobit trénink věku hráče (z hlediska biologického i psychického). Jedná se zhruba o 15-18 let (od začátečníků k dosažení maximální výkonnosti), tedy asi 9-12 let od začátečníků po vstup do profesionálního tenisu.
Principy tréninku – všeobecné zásady tréninku (jeho plánování, provedení a řízení), které spočívají ve sportovně-vědeckých poznatcích a zkušenostech trenérů a expertů
- Nejdůležitějším a základním tréninkovým principem je Princip podpory rozvoje a zdraví – sportovní podpora výkonu nebrzdí v žádném okamžiku fyzický, psychický popř. motorický vývoj, ale naopak podporuje a zohledňuje zdraví
Tréninkový stupeň |
Věk |
Všeobecná základní výchova (všestrannost) |
cca 4 – 6(7)let |
Základní trénink |
cca 6(7) – 9(10)let |
Trénink budování hráče 1 |
cca 9(10) – 11(13)let |
Trénink budování hráče 2 |
cca 11(13) – 14(15)let |
Propojovací trénink (přechod) |
cca 14(15) – 16(18)let |
Trénink maximální výkonnosti |
od cca 16(19)let |
- velmi záleží na individuálních dispozicích jedince, v tenise všeobecně platí, že kolem 15-ti let by měl být hráč TECHNICKY „hotový“ (ve 12-ti letech by měl mít zvládnuté všechny základní techniky, samozřejmě v základní formě)
Stupeň 1: Všeobecná základní výchova (všestrannost) - cca 4 – 6(7)let
- děti se postupně zdokonalují v rychlých pohybech, pohyblivosti a koordinačních schopnostech, také v aerobní vytrvalosti, důležité je tedy předkládat přiměřenou a všestrannou nabídku pohybů, měla by dominovat především snaha o koordinaci
- velmi důležitá neustálá obměna pohybů (kvůli nedostatečné schopnosti soustředění se), různorodost a zapojení celého těla, nikoli jen jeho části
Cíle:
- všestranná příprava (rozmanitost, komplexnost)
Obsahy:
- provozování různých sportů
- v tenise pozvolné započetí se základní technikou – důležitější než technika úderů je však koordinace pohybů (ovládání míče a rakety)
Tréninkový plán:
- v popředí stojí zábava
- specifická tenisová cvičení zahrnují max. 30% veškerého cvičení
- počet tréninků v týdnu: 2-5krát
- počet měsíců v roce: 5-7
Turnaje:
- soutěžení a hry, které většinou zahrnují více disciplín (tenis jako součást)
- vše přizpůsobeno dětem
Stupeň 2: Základní trénink - cca 6(7) – 9(10)let
- v tomto věku rychlé učení, velký rozvoj koordinace, reakční a frekvenční rychlosti, aerobní kapacity
- specializace na tenis, ale stále důraz na všestrannost! (důležitá i technika hodů, skoků, běhu…)
- větší důraz na kvalitu úderových pohybů, protože toto období je nejlepším věkem pro pohybové učení (to, co se precizně naučí zde, se dítě nebude muset jindy násilně přeučovat – velmi záleží na trenérovi!!!)
Cíle a obsahy:
- zvládnutí základní techniky (mozek v tomto věku dorůstá zhruba do 90% konečné velikosti, proto je učení snazší), stále je ale technika pouze jednou částí z celého tréninku
- cvičení reakční a frekvenční rychlosti (závislé na centrálním nervovém systému)
- rozvoj koordinačních schopností (rovnováha, rytmus…), vnímání, předjímání, práce nohou, cit pro míč
Tréninkový plán:
- čistě tenisová příprava asi 50% tréninku
- počet tréninků v týdnu: 3-5krát
- počet měsíců v roce: 6-8
Turnaje:
- turnaje v mini a baby tenisu, výsledky však nejsou důležité, stejně tak by neměly být hrány soutěže s tzv. KO systémem (využití takových forem, aby se hrálo více zápasů – každý s každým, útěcha…), postačí turnaje v rámci okresu
- týmové soutěže ve „vícebojích (tenis opět pouze jako jedna z disciplín)
- žádné mistrovství, žádné žebříčky – přednost má zábava, nikoli vyžadování úspěchu, hráč se musí naučit i prohrávat
- v zimě 2-6 turnajů
- v létě 1-2 turnaje měsíčné
- důležitý i tréninkový zápas (rozvoj taktického myšlení)
Počet zápasů v roce:
- max. 20-30 zápasů (nikoli turnajů, nutnost vybírat turnaje, kde bude zápasů sehráno více – důležité je, aby byly jak výhry, tak prohry)
Principy:
- Princip účinného zatěžování podnětu – tréninkový podnět musí překročit určitý práh intenzity, aby byl tréninkově účinný. Nesmí být slabý ani silný, aby vyvolal optimální funkční a morfologické změny
- Princip optimálního vztahu mezi zátěží a odpočinkem – po účinné tréninkové zátěži je nutný určitý čas regenerace, superkompenzace – nahromadění energetického potenciálu nad výchozí úroveň (zvýšení výkonnostní úrovně hráče, nenastává po jednom zatížení), teorie dvou faktorů – po zátěži dochází k únavě a zároveň k nárůstu výkonnosti
- Princip variace tréninkové zátěže – změny intenzity v tréninku, obsahů, pohybové dynamiky, přestávek, celých tréninkových metod – pokud některé podněty trvají příliš dlouho, dochází ke stagnaci tréninkového růstu - !!!tzv. porušení zátěžové monotónnosti
- Princip věkové přiměřenosti – výkonnostní vývoj se vždy musí řídit podle biologického věku
Stupeň 3: Trénink budování hráče 1 - cca 9(10) – 11(13)let – první rozhodující etapa
- fáze nejlepší schopnosti motorického učení – rychlé pokroky v koordinaci, reakční a frekvenční rychlosti, rychlostní síle – tento stupeň je tedy rozhodující etapou pro další růst výkonnosti!, chyby, které se udělají v tomto období , mohou být neodstranitelné!
- snaha tedy o co nejvyšší kvalitu v oblasti techniky – časté opakování, do 12-ti let by měly být k dispozici všechny úderové techniky v základní formě!
- stále je ale důležitá všeobecná příprava (ani v tomto věku by děti neměli hrát pouze a jen tenis, důležité je stálé rozvíjení koordinačních a kondičních schopností)), tenisová se však dostává do popředí
Cíle a obsahy:
- Technická příprava: - jak již bylo řečeno: vysoce kvalitní technická příprava (úderů i pohybu), do 12-ti let zvládnutí všech technik
- situační a zápasový trénink se dostává do popředí, se stoupající technikou se zaměřujeme též na taktiku
- Fyzická příprava: - rozvoj rychlostní síly, reakční a frekvenční rychlosti, důležitá všeobecná pohybová příprava
- v tomto věku nesmí dojít k přetěžování (nedostatky v oblasti maximální síly a anaerobní energetické připravenosti)
Tréninkový plán:
- poprvé realizován celoroční tréninkový plán (s plány měsíčními a týdenními)
- už v tomto věku velmi důležitá regenerace
- počet tréninků v týdnu: 4-6krát
- počet měsíců v roce: 8-9
Turnaje:
- vytvoření plánu turnajů: nesmí jich být ani mnoho, ani nesmí být příliš těžké, účast na turnajích starších kategorií pouze tehdy, pokud má dítě šanci na nějaká vítězství
- zápasy důležité pro taktický rozvoj, stejně tak pro motivaci a zvládnutí stresu
- výsledky nesmí být přeceňovány, dítě musí umět bojovat, ale prohra nesmí být brána jako tragédie, pouze jako ukazatel, na co dál se v trénincích zaměřit
Počet zápasů v roce:
- cca 40-50 zápasů včetně čtyřher (čtyřhry jsou jednak zábavou, ale také se v nich lze naučit několik technických detailů – krátký křížový ritern, volej ze středu dvorce…)
- v tomto věku je důležité dodržování přípravných období bez účasti na turnajích (čas na nácvik, vylepšení, upevnění nebo změnu)
Roční plán tréninku a turnajů:
říjen – přechodné období, turnaje žádné |
listopad – přechodné období, turnaje žádné |
prosinec – první část přípravného období, turnaje 1 (max. 2) |
leden – druhá část přípravného období, turnaje 1 - 2 |
únor – zápasové období, turnaje 2 – 3 |
březen – zápasové období / přechodné období, turnaje 2 - 3 |
duben - přechodné období / první část přípravného období, turnaje žádné |
květen – druhá část přípravného období, turnaje1 - 2 |
červen - zápasové období, turnaje 2 – 3 |
červenec - zápasové období, turnaje 2 – 3 |
srpen - zápasové období, turnaje 2 – 3 |
září - zápasové období / přechodné období, turnaje 1 (žádné) |
|
první část přípravného období: výstavba všech faktorů, především rozehrání drobné úpravy techniky, doladění fyzické kondice
druhá část přípravného období: taktický a zápasový trénink, komplexní a zápasu blízké aplikace natrénovaných prvků
zápasové období:vedle tréninku stojí v popředí účast na turnajích
přechodné období: určeno k zotavení a regeneraci
Principy (navíc k těm předchozím):
- Princip opakování a nepřetržitosti – aby došlo k celkové přestavbě organismu, je nutné zátěž vícekrát opakovat, pokud nepřicházejí pravidelné a trvalé zátěžové podněty, dostaví se deadaptace
- Princip upřednostnění a cíleně směřované koordinace – dynamický stereotyp, v tenise nejdůležitější: rychlostní síla, reakční síla, pohyblivost, technické průběhy pohybu
Stupeň 4: Trénink budování hráče 2 - cca 11(13) – 14(15)let – první kritická etapa
- nástup první pubertální fáze – tělesné a psychické změny, proto se označuje jako první kritická etapa, v této fázi se objevují buď prví výrazné výkonnostní skoky, nebo první stagnace výkonnosti
- u úspěšných děvčat neuspěchat nástup do dospělého nebo WTA tenisu, nutná kombinace mezi svojí kategorií, starší kategorií a částečně dospělým tenisem
Cíle a obsahy:
- Technická a taktická příprava: - neustálé upevňování již dříve nabytých schopností a dovedností, ale zároveň dostatek prostoru pro nové tréninkové obsahy, pokud byla technika v předchozích etapách systematicky rozvíjena, měla by nyní dosahovat vysoké kvality
- poslední technické korekce – dále jejich vybrušování, tzn. jejich trénink v náročných situacích (náročná koordinace, umění prvek provést i ve fyzicky velmi náročných výměnách...)
- zapojení taktiky do tréninku, navození zápasových situací – taktický trénink velmi nabývá na významu!!!
- Fyzická příprava: - snižuje se rozvoj rychlostních schopností, proto je nutné je neustále rozvíjet a udržovat – frekvenční rychlost, akční rychlost, rychlost reakce...
- nutné zintenzivnění silového (budování svalstva a vyrovnávání svalových dysbalancí)a vytrvalostního tréninku
- od této etapy musí být dělány rozdíly mezi chlapci a dívkami
Tréninkový plán:
- ještě důležitější než v předchozí etapě je plánování tréninku a jeho cyklické rozdělení
- dochází ke zvýšení zátěže a delší turnajové sezoně, proto je velmi důležitá regenerace!!!
- počet tréninků v týdnu: 4-8krát
- kolem 14-tého roku jsou již nutné 2 tréninkové fáze za den (mohou být obě i v jedné polovině dne - závisí na pocitu hráče)
- počet měsíců v roce: 8-10
Turnaje:
- v tomto období důležitý tzv. třetinový princip – tzn., že hráč má hrát zhruba 1/3 zápasů proti slabším (musí dokázat, že je lepší, že má stále odstup, překonává strach ze zklamání a učí se nepodceňovat soupeře), 1/3 proti rovnocenným (umění bojovat, dotahovat nepříznivé stavy, nevzdávat se, umět pracovat s taktikou) a 1/3 proti silnějším soupeřům (hra v klidu, překonávání sebe sama...)
- možný opatrný vstup do ženského tenisu (u juniorů je účast v mužské konkurenci výjimkou) – 1/3 turnajů může být odehrána ve vyšší kategorii (dorost), popřípadě v kategorii žen, 2/3 by však stále měly být odehrány ve vlastní kategorii
- občasná účast na mezinárodních turnajích (změna konkurence, prostředí, celkové „otrkávání se“
- !!!zápasové zkušenosti lze získat pouze hraním zápasů, turnaje však nesmí být nastaveny příliš vysoko, jinak se nedostaví pocity vítězství ani sebevědomí!!!
Počet zápasů v roce:
- cca 60 včetně čtyřher
Roční plán tréninku a turnajů:
říjen – přechodné období, turnaje žádné |
listopad – přechodné období /první část přípravného období, turnaje žádné |
prosinec – první část přípravného období/druhá část přípravného období, turnaje 1 (max. 2) |
leden – druhá část přípravného období/zápasové období, turnaje 2-3 |
únor – zápasové období, turnaje 2- 3 |
březen – zápasové období / přechodné období, turnaje 2- 3 |
duben - přechodné období / první část přípravného období, turnaje žádné |
květen – druhá část přípravného období, turnaje 2 |
červen - zápasové období, turnaje 2-3 |
červenec - zápasové období, turnaje 2-4 |
srpen - zápasové období, turnaje 2-3 |
září - zápasové období / přechodné období, turnaje 1/2 |
Principy:
- Princip postupně rostoucí zátěže – souvisí opět s optimálními podměty – pokud se zátěž nemění, organismus se přizpůsobí (podněty se stanou podprahovými), nevyvolává se další zvýšení výkonu. Nejlépe v pořadí: zvýšení četnosti tréninků (tréninkové jednotky v týdnu), zvýšení objemu tréninku během tréninkové jednotky, zkrácení přestávek, zvýšení intenzity tréninku.
- Princip periodizace a práce v cyklech – důležitá změna zátěže (zabránění přetrénování a možnost v určitou dobu dosáhnout vyšších výkonnostních vrcholů)
Stupeň 5: Etapa přechodu, propojovací trénink - cca 14(15) – 16(18)let
- druhá rozhodující etapa pro další vývoj, dochází k vytváření herní individuality hráče (technika dokončena, orientace na silné a slabé stránky hráče – důležitý velmi individuální přístup, skupinový trénink tudíž jen výjimečně)
- daleko výraznější účast na turnajích a vůbec poprvé začínají hrát velkou roli i turnajové výsledky
- u úspěšných hráčů v tomto období nastává problém tenis – škola – důležité, aby si obě strany dokázaly vyjít vstříc – téměř žádný z profesionálních trenérů nedoporučuje školu předčasně opouštět, což od hráčů vyžaduje velkou vnitřní disciplínu (kterou budou ale stejně jako případní světoví hráči velmi potřebovat)
Cíle a obsahy:
- Technická a taktická příprava: - konečné doladění techniky – její nácvik v obtížných situacích, zvyšování úderové a herní rychlosti
- zápasový trénink velmi důležitý!!! - zvládnutí technicky a takticky náročných situací + nutný „trénink stresu“ - tzn. občasné ztížení tréninkových podmínek (hraní za větru, se špatnými nebo různými míči, při hluku, na různých površích, po těžkém fyzickém tréninku...), v zápase lze úspěšně uplatnit pouze to, co bylo předtím nesčetněkrát nacvičováno
- Fyzická příprava: - celkově by fyzická kondice měla být na vysoké úrovni, nutno zohlednit silné a slabé stránky jedince
- fyzická příprava velice důležitá!!!, jelikož u juniorek dochází k pomalému vstupu do ženského tenisu, kde většinou fyzicky nestačí
- nutné cílené budování svalové hmoty a trénink rychlostní a reaktivní síly (starty, údery se švihem...)
- k vytrvalostnímu tréninku stále více přidávat trénink v anaerobním zatížení (rychlé sprinty na krátké vzdálenosti za sebou...)
Tréninkový plán:
- zvýšené turnajové zatížení – velmi nutná regenerace!!! – svalová únava je značně vyšší než u zkušeného dospělého hráče
- počet tréninků v týdnu: 6-12krát
- počet měsíců tréninku v roce: 9-10
- k tréninku nutno využít i čas na turnajích, jelikož se zvyšuje počet turnajů a zkracuje se prostor na samostatný trénink
Turnaje:
- měly by se dostavit přesvědčivé turnajové úspěchy, výsledky hrají nyní již důležitou roli
- důležitý také dobrý turnajový plán s rozumnými cíli a postupně narůstající obtížností (ještě na začátku tohoto období je dobré dodržovat tzv. třetinový princip – viz minulá etapa)
- důležitost výsledků ale neznamená úpornou honbu za body do žebříčku – vede k frustraci hráče
- u juniorek se doporučuje odehrát zhruba polovinu (dle výkonnosti i více) turnajů mezi ženami, zbytek pak ve vlastní kategorii, junioři v tomto věku dosahují herní vyspělosti mužů jen málokdy
- !!!zápasové zkušenosti lze získat pouze hraním zápasů, turnaje však nesmí být nastaveny příliš vysoko, jinak se nedostaví pocity vítězství ani sebevědomí!!!
Počet zápasů v roce:
- cca 70 včetně čtyřher
říjen – přechodné období / první část přípravného období, turnaje žádné |
listopad – první část přípravného období, turnaje 1-2 |
prosinec – první část přípravného období/druhá část přípravného období, turnaje 1-2 |
leden – zápasové období, turnaje 3-4 |
únor – zápasové období, turnaje 3-4 |
březen – zápasové období / přechodné období, turnaje 2 |
duben - přechodné období /první část přípravného období /druhá část přípravného období, turnaje 1 |
květen – zápasové období, turnaje 3-4 |
červen - zápasové období, turnaje 3-4 |
červenec - zápasové období, turnaje 3-4 (možnost krátkého odpočinku – turnaje 1-2) |
srpen - zápasové období, turnaje 3-4 |
září - zápasové období / přechodné období, turnaje 1-2 |
Stupeň 6: Vrcholový trénink – trénink maximální výkonnosti - od cca 16(19)let
- vrcholí zde individualizace a stabilizace hráče – počátek budování maximální výkonnosti (ta vrcholí kolem 25 – 26 let)
- obrovsky narůstá počet turnajů – zkracují se tréninková období, nutnost tréninku i na turnajích
- hledání nových cest pro další výkonnostní růst – organismus se totiž postupně přizpůsobil všem dosavadním tréninkovým podnětům, nesmí dojít k stagnaci hráče
Specifické aspekty této etapy:
- přechod z juniorského do dospělého tenisu – mezi oběma kategoriemi je veliký rozdíl – i hráč na 350. místě světového žebříčku umí velmi dobře tenis, navíc juniorům chybí zkušenosti, musí se vyrovnávat s daleko větším tlakem, dlouhými cestami – důležitá adaptace
- cesty kvalifikacemi – každá kvalifikace je sama o sobě velmi dobře obsazeným turnajem – hráč musí vyhrát 3-5 zápasů, přitom v prvním kole hlavní soutěže může nastoupit proti nasazenému hráči – musí mít tedy výbornou kondici i mentální sílu
- finanční problémy- ze začátku se jedná o velmi minusovou záležitost (pokud hráč nezíská sponzory či podporu svazu) – letenky, hotely, trenér…
Cíle a obsahy:
- trénink zahrnuje celé spektrum techniky, taktiky, kondice, psychickou stránku – nutnost posilování individuality hráče (snaha o špičkový tenis a rychlý postup na žebříčku – statistiky hvězd – cesta do top 100 15 měsíců, do top 10 ještě dalších 20 měsíců)
- absolutní přednost má trénink blízký zápasu a kvalita před kvantitou!!! - je ale též velmi důležité řídit se individuálními pocity hráče
Tréninkový plán:
- všechny plány se již nastavují individuálně!!!
- Nutné je však minimálně 2krát ročně 3-4týdenní systematický trénink bez turnajů, stejně jako 2-3 delší regenerační fáze!!!
Turnaje:
- u špičkových hráčů snaha vstupu do profitenisu
- u ostatních je důležité ještě sehrát více zápasů ve vlastní kategorii – získání herní praxe
Počet zápasů v roce:
- cca 70-80 včetně čtyřher
Principy:
- Princip individuality
- Princip regulujícího vzájemného spolupůsobení jednotlivých tréninkových prvků – především soulad kondičního a technického (koordinačního) tréninku
- Princip komplexnosti – dominuje komplexní trénink – technické, taktické i kondiční cílr
- Princip kvality (preciznosti) – preciznost svědčí o vysoké kvalitě motorického výkonu, zaměření se v tréninku na cíl a úkol
- Princip periodické regenerace
Plánování
01.02.2014 18:58
Plánování tenisového tréninku
Tenis je jedním z mála sportů, kde pro profesionální hráče téměř neexistuje mimosezónní období. Tato skutečnost zvyšuje riziko zranění, únavy a přetrénovanosti. Proto je důležité si vytvořit a dodržovat adekvátní tréninkový plán na základě nejnovějších dosažitelných poznatků.
Cíl : vyvážení intenzity a objemu zátěže dostatečným odpočinkem
Prvky určující tvorbu tréninkového plánu :
- profil hráče (technická, taktická a psychická úroveň hráče, kondice)
- školní program
- turnajový program
- tréninkové podmínky
- trenérovy znalosti periodizace
- fyziologické požadavky tenisu
- tréninkové metody
- adaptace organismu na různé tréninkové metody
Proč je periodizace prospěšná ?
- snaha vyhnout se únavě
- snížení jednotvárnosti tréninku
- snížení rizika vyčernání a přetrénování
- vytvoření individuálního tréninkového programu pro každého hráče
- zvyšuje motivaci hráče i trenéra
- usnadňuje správný trénink kondice
- optimalizuje formu
Plánování
1. Plán kariéry
Název období |
Název subobdobí |
Přibližný věk |
cíl |
---|---|---|---|
Etapa základního tréninku |
Zákl.rozvoj pohybových dovedností |
5-7 let |
Vytvořit optim.všestranný zákla |
Etapa základního tréninku |
Všestranný základní trénink |
7-12 let |
Základ pro trénink a zdokonalování |
Etapa sportovní přípravy |
Rozvíjející trénink |
11-14 let |
Plynulý přechod do specifických podmínek tenisu |
Etapa sportovní přípravy |
Výkonnostní trénink |
13-16 let |
Rozvinout všechny schopnosti na vysokou úroveň |
Etapa sportovní přípravy |
Vysoce výkonnostní trénink |
15 a více let |
Rozvinout výkonnost na vrcholnou úroveň |
- Roční plán, roční tréninkový cyklus, makrocyklus, období – roční plán lze dělit dle jednoduché (období přípravné – všeobecná a specifická příprava, předoutěžní, soutěřní, přechodné – pasivní a aktivní odpočinek) či zdvojené periodizace (periodizace se 2x někdy i vícekrát opakuje).
Základní fáze plánu |
Rozdělené do |
Jednotlivé fáze plánu |
---|---|---|
Víceletý plán |
→ |
Roční cykly (2-8 let) |
Roční cyklus |
→ |
Jednotlivá období |
Období |
→ |
Mezocykly ( 3-5 týdnů) |
Mezocykly |
→ |
Mikrocykly (1 týden) |
Mikrocykly |
→ |
Denní cykly (7 za týden) |
Denní cykly |
→ |
Tréninkové jednotky (1-5 denně |
Tréninkové jednotky |
→ |
Jednotlivé části TJ |
Jednotlivé části TJ |
→ |
Minuty (drily, sety) |
Praktické pokyny pro plánování periodizace tenisového tréninku
U profesionálů prakticky neexistuje mimosezónní období , a proto je velice složité využít periodizaci ke zlepšení výkonnosti, jako u jiných sportů. Přesto několik praktických aplikací :
- rozhodnout, které turnaje jsou nejdůležitější a snažit se na ně načasovat formu
- věnovat se přiměřeně odpočinku a vyhnout se tak fyzickému, ale i psychickému vyčerpání
- upřednostnit kvalitu v tréninku před kvantitou
- každá TJ má vazbu na celoroční plán
- 1x ročně vymezit prostor pro vytvoření vytrvalostního základu (4-6 týdnů)
- úpravy techniky je třeba provádět pouze během přípravného období
- před utkáními zdůrazňujte pozitivní stránky hráče, posilte jeho sebedůvěru
- den před utkáním je třeba snížit objem tréninku
- během soutěží udržujte kondici
- během přípravných období nepřeceňujte výsledky utkání
- průběžné doplňování ročního plánu
Tréninkové objemy
01.02.2014 18:53
Tréninkové objemy v jednotlivých věkových kategoriích
věk |
Trénk./týd. |
Tenis/týd. |
Kond/týd. |
Měs/rok |
Turnaje z/l |
Počet záp./rok |
---|---|---|---|---|---|---|
4-6/7 |
2-5 |
1-2 |
hra |
5-7 |
0* |
|
6/7-9/10 |
3-5 |
1,5-2,5 |
1,5-2,5 |
6-8 |
2-6/6-8 |
20-30 |
9/10-11/13 |
4-6 |
4-6 |
1,5-3 |
8-9 |
7-11/9-11 |
40-50 |
11/13-14/15 |
4-8-2F |
4-8 |
2-4 |
8-10 |
8-10/9-12 |
60 |
14/15-16/18 |
6-12-2F |
6-12 |
3-6 |
9-10 |
9-14/14-16 |
70 |
16-19 |
** |
|
|
|
|
70-80 |
*pokud nějaké soutěže, pak by měl být tenis pouze součástí víceboje
v ČR minitenis do 7 let
babytenis 8-9 let
**vrcholový trénink – celý systém se přizpůsobuje turnajovému plánu, nejméně 2x ročně 3-4
týdenní vzájemně provázané tréninkové cykly a nejméně 2-3 delší regenerace
spec. aspekty : přechod z junorského do dospělého tenisu
obtížná cesta kvalifikací